Inle meer - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Everline en Cor - WaarBenJij.nu Inle meer - Reisverslag uit Inle, Myanmar van Everline en Cor - WaarBenJij.nu

Inle meer

Door: Cor

Blijf op de hoogte en volg Everline en Cor

14 Oktober 2014 | Myanmar, Inle

Maandag huurden we een fiets voor 2,50 per dag. We fietsten naar de rivier waar het veerpontje naar Mingun ging. Een uurtje varen over de Ayervarwady rivier. Er stonden ons daar al taxi s met buffels er voor op te wachten. Nou die 300 m naar een pagode en een grote klok konden we nog wel lopen al was het al wel erg warm.de Grootste pagode van het land. Gebouwd in 1790. Een 80m hoog plateau. Deze was echter niet afgebouwd en bij de aardbeving van 2012 weer deels ingestort. Nu ook met erg grote scheuren erin. Vervolgens naar de op een na grootste klok ter wereld, 4m hoog en 90 ton zwaar gemaakt in 1808. Een nog grotere klok is in China te zien. Nou deze was al mooi groot. Hij klonk ook nog aardig als je er met een stuk hout tegen aan sloeg. Verder was er nog een witte pagode in dit dorpje. Na wat heen en weer gevraag en uiteraard na afdwingen kochten we een opium weegschaal met olifanten gewichtjes. Toen we ergens verderop wat zaten te drinken kwam de vrouw ons achterna om hem alsnog te verkopen. Met de ferry weer terug de rivier over naar Mandalay. Daar staptenwe weer op onze fiets. Eerst langs een luxe restaurant aan de rivier wat eten en toen doorgefietst naar een klooster, geheel van teakhout. Er was het een dienst aan de gang. Verder was het er erg mooi en rustig. Er was verder ook geen toerist te zien. In de zon en 38 gradenverder gefietst. We leken wel gek. We waren doornat van het zweet, maar gelukkig kwamen we een ijszaak met airco tegen. Toch zeker daar een uur gezeten om bij te komen, onder het genot van een sorbijt en later een ijskoffie. Heerlijk! Hierna terug naar het hotel. Om 18.30 werden we opgehaald voor de nachtbus jaar Inle meer (10 uur). De bus vetrok op tijd en zowaar konden we nog redeliji slapen in deze luxe airco bus. Hij stopte onderweg een paar keer en rond 05.00 uur waren we bij de stop waar eennander busje ons naar ons hotel bracht. Uiteraard was onze kamer nog hiet leeg, maar we konden ontbijtenben achter de balie nog evdn een kort slaapje doen. Hierna een fiets gehuurd, dit keer voor 1,30 per dag en toen op de fiets rond het meer, langs een warmwaterbron. Met een boottaxi staken we het meer over. Prachtig, vissers, boten en o.a. de beroemde voetroeiers. Aan de overkant fietsten we weer terug, weer ongeveer 11 km. Onderweg deden we een winery , een wijngaard dus, aan. Deze lag uiteraard bovenop een berg, pffffffffffffff. Maar de proeferij deed ons goed? Na een toer door de winery en nog een glas wijn waren wij klaar voor de afdaling. Deze ging dan ook perfect met gierende en piepende remmen en zonder angs. We kwamen veilig beneden. In het dorp besloten we om langs een reisbureautje te gaan om te vragdn hoeveel een ticket naar Yangon en vervolgens naar het strand kost. 111 usd pp, hebben we dus voor donderdag maar geboekt. 3 daagjes strand, juppiieeeee, verjaardagscadeautje van Everline.... leuk.
terug in ons hotel was onze kamer natuurlijk nu wel klaar. We werden weer alleraardigst ontvangen met thee, nootjes en fruitsalade.Na 2 uur vertraging konden we weer verder. Hebben de kosten gedeeld, ieder 2500, ca 2,25...gaha, waarschijnlijk kostte het haar helemaal niets, maar goed we konden weer verder. De rest van de dag kunnen we nog weer even bijkomen. Morgenochten gaan we van 8 _ 16 met een boot over het meer.